Solaris Trollino 15 AC
Solaris Trollino 15 AC
Stejně jako vozy Solaris Trollino 12 AC jsou nízkopodlažní trolejbusy Solaris Trollino 15 AC montovány v Dopravního podniku Ostrava a.s. Vycházejí z konstrukce autobusů Solaris Urbino 15. První trolejbus Solaris Trollino 15 AC byl do provozu zařazen v dubnu roku 2003 jako první 15metrový nízkopodlažní trolejbus na světě. V současné době slouží cestujícím v Ostravě čtyři vozidla tohoto typu.
Solaris Trollino 15AC I
Solaris Trollino 15AC III
Třínápravový nízkopodlažní autobus se třídveřovou samonosnou karoserií.
Výrobce: Solaris Bus & Coach Sp. z o. o.
Elektrická trakční výzbroj: Cegelec, a.s.
Trakční motor a zástavba elektrovýzbroje: Dopravní podnik Ostrava a.s.
Technický popis
Základní údaje | Trollino 15AC |
---|---|
délka/výška/šířka [mm] | 14 590/3 300/2 550 |
vnitřní světlá výška [mm] | 2 370 |
převis přední/zadní [mm] | 2 700/3 400 |
nájezdový úhel vpředu/vzadu [mm] | 7°/7° |
hmotnost pohotovostní/celková [kg] | 13 800/25 000 |
rozvor náprav [mm] | 6 800/1 690 |
průměr zatáčení [m] | 25 |
max. rychlost [km/hod] | 70 |
Pohonný systém | |
---|---|
trakční motor | asynchronní 6pólový, Pragoimex |
výkon [kW] | 175 |
trakční výzbroj | TV Europulse s IGBT prvky, CEGELEC |
trakční měnič | řady SMTK, CEGELEC |
Podvozek | |
---|---|
přední náprava | ZF RL 85A tuhá, stabilizátor přední nápravy |
hnací náprava | ZF AV 132 |
vlečená náprava | ZF AVN 132 |
řízení | ZF Servocom 8098, regulace výšky a sklonu volantu a přístrojové desky |
provozní brzda | elektrodynamická ovládaná brzdovým pedálem |
havarijní brzda | vzduchová, dvouokruhová, kotoučové brzdy Knorr na všech kolech, ABS/ASR, ovládaná brzdovým pedálem |
zajišťovací brzda | kotoučová, pružinová, působí na kola střední a zadní nápravy |
zastávková brzda | kotoučová, působí na kola střední a zadní nápravy |
pérování | pneumatické s kneelingem možností spuštění pravé strany o cca 70 mm a zdvih pro maximální jízdní výšku o cca 60 mm |
centrální mazání | Vogel KFUS 2-64 |
Karoserie | |
---|---|
konstrukce skeletu | samonosná konstrukce svařená z profilů z nerezové oceli, oplechování bočních stěn z nerezové oceli a hliníkových panelů |
ochrana proti korozi | konstrukce skeletu z nerezové ocelí, ošetřena vosky, vnější panely spojované lepením |
uspořádání dveří | troje dvoukřídlé dveře |
šířka dveří 1./2./3. [mm] | 1 350/1 350/1 350 |
min. výška nástupní hrany u 1. dveří [mm] | 320 |
min. výška nástup. hrany u 2. a 3. dveří [mm] | 340 |
rampa pro imobilní | mechanicky ovládaná ve 2. dveřích |
míst k sezení/stání | 36-40/124-120 |
střešní okna | elektrické Happich 3x |
ventilátory | dvousměrné G&C (tlakovo-odsávací) 2x |
topení prostoru cestujících | 4 elektrické topení, dvoustupňové |
Solaris Trollino 15AC - konstrukce vozidla
Solaris Trollino 15AC je, stejně jako 12metrový a 18metrový článkový typ, výsledkem spolupráce Dopravního podniku Ostrava a.s. se společností Solaris Bus&Coach a firmou Cegelec.
Zástavbou elektrické výzbroje do karosérií polského výrobce autobusů Solaris vznikají moderní vozidla MHD pro trolejbusové provozy v České republice i zahraničí. Jejich hlavní výhodou je plná nízkopodlažnost (v kombinaci s výklopnou plošinou úplná bezbariérovost), použití nerezové oceli a plechů, moderní elektrická výzbroj a osvědčený kneelingový systém snižování nástupní strany při nástupu a výstupu cestujících. Je vybaven asynchronní elektrickou trakční výzbrojí TV EUROPULSE firmy Cegelec a asynchronním motorem.
Solaris Trollino 15AC je trolejbus se třemi nápravami, délkou 15 metrů a kapacitou přepravovaných cestujících srovnatelnou s kapacitou článkového vozidla MHD. Oproti článkovému vozidlu má však řadu předností ekonomických a provozních. Jednodušší konstrukce vozidla (odpadá složitý kloub vozidla) a s tím související jednodušší instalace elektrické kabeláže, hydrauliky a vzduchových rozvodů.
Mezi další výhody 15metrového trolejbusu můžeme zařadit výhodnou cenu vozidla, jednodušší údržbu, nižší provozní náklady, nižší spotřebu elektrické energie, lepší jízdní vlastnosti, ale také lepší přehled řidiče o situaci ve vozidle a mimo vozidlo. Provozování 15metrového trolejbusu je podstatně výhodnějším řešením oproti článkovému trolejbusu v případech, že je nutno zajistit vysokou kapacitu přepravovaných cestujících v městském provozu. Rozdíly v ovládání oproti 12metrové verzi jsou minimalizovány využitím natáčení kol zadní nápravy. Nezanedbatelnou výhodou je shodné provedení elektrické výzbroje s trolejbusem Solaris Trollino 12AC, čímž se snižují nároky na množství druhů náhradních dílů těchto typových řad trolejbusů.
Výrobcem motoru jsou firmy Pragoimex a Dopravní podnik Ostrava, které při vývoji a výrobě zužitkovaly bohaté zkušenosti získané při vývoji a údržbě trakčních motorů pro tramvaje a trolejbusy. Pro nabíjení baterie, napájení sítě 24 V, pohon kompresoru a motoru čerpadla posilovače řízení (napájené ze sítě 3 x 400 V/50 Hz) slouží statický měnič (Cegelec). Regulaci asynchronního motoru zajišťuje trakční měnič, který je společně se statickým měničem a motorem pohánějícím zadní nápravu upevněn na karoserii.
Trolejbus je vybaven pneumatickým pérováním ECAS Wabco, doplněný hydraulickými tlumiči. Hydraulické servořízení ZF Servocom s vlastním zdrojem tlakového oleje umožňuje lehké ovládání řízení. Vozidlo je dále vybaveno nezávislou elektrodynamickou brzdou s rekuperací, s dobržďováním vzduchovou brzdou se systémem ABS a pneumatickým systémem ASR.