Škoda 15 Tr
Škoda 15 Tr
Tento typ článkového trolejbusu výrobeného Škodou Plzeň, závod Ostrov nad Ohří byl nakupován v letech 1989 až 1994. V současné době slouží cestujícím v Ostravě 9 trolejbusů Škoda 15 Tr.
Trolejbus Škoda 15 Tr.02.6
Třínápravový, čtyřdveřový, kloubový trolejbus s pohonem zadní a střední nápravy
Výrobce: Škoda Ostrov nad Ohří
Technický popis
Základní údaje | Škoda 15 Tr |
---|---|
délka/výška/šířka [mm] | 17 720/3 410/2 500 |
převis přední/zadní [mm] | 2 500/3 190 |
hmotnost pohotovostní/celková [kg] | 16 400/26 600 |
rozvor náprav [mm] | 5 420/6 380 |
vnější obrysový průměr zatáčení [m] | 23,25 |
max. rychlost [km/hod] | 65 |
stoupavost [%] | 7 |
max. stoupavost (krátkodobě) [%] | 15 |
Pohonný systém | |
---|---|
trakční motory | 2 sériové čtyřpólové Škoda 8 Al 2943 rN |
trvalý výkon [kW] | 2x100 |
trakční výzbroj | tyristorová s pulzním měničem |
sběrače | mechanické |
Podvozek | |
---|---|
přední náprava | tuhá náprava typ Liaz |
střední a zadní náprava | Rába s planetovými redukcemi v kolech |
řízení | monoblokové, hydraulické |
provozní brzda | pneumatická, dvouokruhová, čelisťová působí na všechna kola |
odlehčovací brzda | elektrodynamická s pneumatickýcm dobržděním do zastavení, působí na kola hnacích náprav |
parkovací brzda | pružinová ovládaná ručním ventilem, působí na všechna kola prostřední a zadní nápravy |
pérování | pneumatické, vpředu 2 vlnovcové pružiny se 2 teleskopickými tlumiči, uprostřed a vzadu 4 vlnovcové pružiny se 4 teleskopickými tlumiči |
Karoserie | |
---|---|
Karoserie | samonosná, celokovová svařená z tenkostěnných ocelových profilů, skládá se z přední a zadní sekce, které jsou propojeny kloubovým spojením. |
uspořádání dveří | čtvery dvoukřídlé dveře |
šířka dveří 1./2./3./4. [mm] | 1 150/1 150/1 150/1 150 |
výška podlahy [mm] | 740 (750) |
míst k sezení/stání | 44/106 |
větrání | přirozené - posuvnými bočními okny a výklopnou střešní ventilací, nucené - 3 stropními ventilátory |
vytápění prostoru cestujících | teplovzdušné (5 recirkulačních jednotek pod sedadly cestujících) |
Trolejbusy Škoda 15 Tr v Ostravské MHD
(výňatek z publikace Trolejbusy uprostřed století, která byla vydána k padesátému výročí trolejbusů v Ostravě)
Zavádění kapacitních článkových autobusů na konci 70. let, ukončení provozu trolejbusů s vleky, renesance trolejbusové dopravy a počítaná náhrada vytížených autobusových linek, ale i nedostatek jízdního personálu, postavilo výrobce trolejbusů před řešení problematiky výroby článkových autobusů. Cílem tuzemského výrobce Škody Ostrov bylo nabídnout kapacitní článkové vozidlo vlastní konstrukce s nejvyšší možnou unifikací s typem 14 Tr.
První dva prototypy byly postaveny v roce 1983. Další tři prototypy trolejbusu 15 Tr výrobce dokončil v letech 1986 a 1987. V roce 1988 byla zahájena sériová výroba typu 15 Tr a od roku 1995 byl nabízen výrobcem modernizovaný typ 15 TrM. V letech 1989 až 1994 ostravský dopravní podnik zakoupil celkem 11 trolejbusů tohoto typu (evid. č. 3503-3513)
Jedná se o třínápravový článkový trolejbus s dvou čtyřdveřovou samonosnou karoserií, spojenou kloubem a přechod je zakryt měchem. Do vozů je zastavována tyristorová elektrická výzbroj, odvozená od běžné výzbroje 14 Tr, s dvěma stejnosměrnými sériovými čtyřpólovými elektromotory Škoda 8 Al 2943 rN s trvalým výkonem 2x100 kW, které pohánějí druhou a třetí nápravu. Všechny nápravy jsou tuhé, pérování je pneumatické gumovými vlnovci. Trolejbusy jsou vybaveny třemi nezávislými brzdami, pneumatickou dvouokruhovou, elektrodynamickou a pružinovou (parkovací).
První trolejbus tohoto typu byl získán do Ostravy výměnou za dva trolejbusy Škoda s Gottwaldovem (dnes Zlín) a označen evid. číslem 3503. Tento trolejbus absolvoval zkušební provoz v ukrajinském hlavním městě Kyjevě. Jelikož se jedná o prototyp, liší se od sériových vozů v elektrické části (atypický silový blok), má závislou elektrodynamickou brzdu a také odlišný typ sedadel s výkrojem na opěradlech. Trolejbus byl od výrobce opatřen nátěrem mezi okny krémovým, podokenní části třemi pruhy v kombinaci červená-krémová-červená. Dodávka dalších, již sériových trolejbusů 15 Tr se uskutečnila v roce 1990. Vozy byly nastříkány v kombinaci barev krémová - červená-krémová-fialová a na rozdíl od ostatních trolejbusů mají vždy v pravé bočnici tři okna větrací a tři plná a v levé bočnici pět oken větracích a pět plných. Poslední trolejbusy tohoto typu ostravský dopravní podnik výhodně zakoupil v roce 1994. Jedná se o vozy vyrobené již v roce 1991 pro města bývalého SSSR, která však vzhledem k ekonomické situaci neměla na jejich zaplacení dostatek finančních prostředků. Vozy byly z výroby nastříkány kombinaci krémová-červená-krémová-červená, opatřeny třemi oranžovými nástřešními světly nad přední linkovou orientací dle ruských předpisů pro označení soupravy a článkových vozidel (u vozu evid. č. 3511 odstraněny v rámci opravy u výrobce a u ostatních vozů při celkové opravě. Všechna boční okna jsou větrací.
Od dubna 1994 je i na trolejbusech 15 Tr uplatňován nový modrobílý nátěr se žlutými dveřmi. Ve druhé polovině 90. let byly v interiérech trolejbusů instalovány informační panely s červenými LED-diodami.
Od roku 1999 byly v rámci CO prováděny modernizace trolejbusů 15 Tr. Modernizace spočívala v úpravě obou čel podle typu 15 TrM, instalaci maticových transparentů BUSE, nové protiskluzové podlahy ALTRO, čalouněných sedadel CIEB Kahovec, obložení bočních stěn interiéru bylo nově provedeno solodurovými deskami, instalace tlačítek ovládání dveří cestujícími v zastávkách, úprava větrání pracoviště řidiče zřízením ventilačního poklopu ve střeše vozu a výměna měchu kloubu. Nově bylo také uspořádáno ovládání na přístrojové desce řidiče.